RSS Bli fan

Årets sista släpp
Säkerheten själv!
Lyckad förmiddag i Sutterhöjden
VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK?!?

Kategorier

drivs av

Kennel Russling's Blogg

"Fjällräv" (lördag 11/4)

Ungdomarna började dagen med att gå ut och locka på räv tidigt på morgonen. Inte heller va nån räv synlig, och inga färska spår.Blev inget resultat på lockjakten.
Va riktigt skitväder under natten! Vaknade av att det blåste mycket kraftigt! Kom ca 2 dm blötsnö under natten och tidigt på morgonen.

Höll på fortfarande när jag gick ut och släppte Tjabo på morgonen. Ingen såg några riktigt bra spår på väg ut på pass heller. Va ute ca 1 h, gick direkt från skolan där vi bor. Han gjorde ca 7 km på sök, inte ett enda bra spår fanns.
Liten paus, ny planering och förflyttning med bil till nytt ställe.

Planen va att gå upp och kolla ett redan känt gryt. Vi tog Jacko och Tjabo och gick upp. När vi började närma oss kunde jag se och höra på hundarna att det fanns/hade funnits räv i närheten för inte så länge sen. Och förklaringen kom när de sista passkyttarna ställdes ut, Räven hade stuckit iväg när vi gick upp till grytet, förmodligen låg den uppe på grytet.

Släppte Tjabo, och det blev drev i spåret direkt! Det drog iväg rakt ifrån oss längs samma höjdkurva, med efter ett tag drog räven rakt upp mot fjället. Räven fortsatte på skrå uppåt hela tiden. Ett gäng som stod högre upp och hade utsikt upp mot fjället såg både räven och Tjabo, på ca 800 m håll.

Efter ca 1 timmes drev tog det plötsligt stopp. Vi väntade och väntade, men Tjabo stod still och skällde. Tillslut begav sig ett gäng med snöskor uppåt mot Tjabo, med sig hade dom Jacko eftersom att vi starkt misstänkte gryt.
Men när dom kom fram fick dom snabbt förklaringen. Räven hade tagit sig uppför en mycket brant och hög bergssida, och Tjabo tog sig inte efter. Han stod nedanför och vrålade och va mycket frustrerad. När dom kom upp hade han stått där 45-50 min. Dom bestämde sig för att koppla Tjabo och komma ner. Och det va nog ett klokt beslut eftersom det verkade som det va en "fjällräv" han fått tag på.

När vi kom tillbaka till skolan blev det sova ett tag, matlagning för ungdomarna, sen middag. Lax och potatis, gött va det. Matade hundarna och tog en promenad efter, och passade på att ta lite kort på den grymt fina naturen.
Sen somnade vi igen alla 3.

Ungdomarna drog iväg på ny lockjakt på kvällen.
Vi hade även med oss en journalist/fotograf under morgonen och förmiddagen. Hon ställde lite frågor och knäppte lite kort.

Så här såg det ut när vi kom ut på lördag morgon. Helt plötsligt låg det 2 dm snö där det hade varit barmark fredag kväll.
Där uppe va Tjabo och räven, en bra bit upp mot toppen körde han fast.
Drevet på "fjällräven"
Brant! Och djup snö!
Vy från Ulöya mot skolan där vi bodde och fastlandet